Advies over hoe je jouw doel kan realiseren

 

Als je voor jezelf wilt beginnen is de verleiding groot om precies dat te doen: gewoon beginnen. Een website maken, vlijtig netwerken, klanten werven en dan de eerste facturen versturen. Dat klinkt aantrekkelijk. Toch is het sterk aan te raden om eerst wat voorwerk te doen en af en toe te klankborden.

Met een doordacht business model en ondernemingsplan vergroot je de kans dat je je op de juiste doelgroep richt, dat je producten of diensten in een echte behoefte voorzien, en dat de prijs die je vraagt in gezonde verhouding staat tot de kosten.

Inhoudelijk advies


Ik help je bij het ontwikkelen van een business model door deze gezamelijk op te tekenen in een workshop setting. Hierin staat jouw propositie letterlijk centraal.

Hierna kan je een gedegen ondernemingsplan maken met daarin omschreven jouw doelgroep(en), propositie, businessmodel, onderbouwde prognoses van omzet, kosten en winst, en je positie ten opzichte van concurrenten: hier komt alles samen.

Een gedetaileerd plan van aanpak of project plan geeft inzicht welke partners je nodig hebt en wanneer zaken afgerond moeten zodat je hier goede afspraken over kan maken.

Kritisch, maar motiverend klankbord


Ik stel je vragen over de keuzes die je hebt gemaakt, of moet maken. Maar ik moedig je ook aan, als ik zie dat je op de juiste weg bent.

Een klankbord functie is soms vervelend omdat het misschien je laat nadenken waar je liever niet over nadenkt aangezien daar een kritische houding bij hoort, maar dit zal je uiteindelijk ervoor doen waken om niet in de markt fouten te maken die onnodig zijn.

Ik help je bij het maken van strategische keuzes. Bijvoorbeeld over wat je zelf doet, en wat je beter kunt uitbesteden. Of hoe je bepaalt welke doelgroep je het beste kunt bedienen.